Com liderar l’equip quan aquest pateix burnout o síndrome de desgast professional

Com liderar l’equip quan aquest pateix burnout o síndrome de desgast professional

2 de cada 3 treballadors/es han experimentat algun cop a la seva vida aquesta síndrome. I cada vegada és més comú (per desgràcia).

Però… què és exactament?

La síndrome del treballador cremat o burnout és un estat d’esgotament tant físic, com emocional i mental que està vinculat a l’àmbit laboral, és a dir, és tot aquell estrès extrem (gairebé crònic) que s’experimenta per culpa de la feina. Les causes del burnout són diverses: un mal ambient de treball, una sobresaturació de feina, expectatives laborals poc clares, manca de suport, de flexibilitat o reconeixement, impossibilitat de conciliar vida laboral i vida personal, etc. 

Síndrome de burnout

Què acostuma a passar quan el treballador/a experimenta aquest desgast?

  1. Que la persona se sent esgotada emocionalment i va perdent, a poc a poc, la motivació i il·lusió i, per tant, treballa pitjor.
  2. Es comporta malament amb els companys/es i clients/es i genera un mal clima.
  3. Problemes d’insomni, tristesa, esgotament diari…

La mateixa persona té tècniques que el poden ajudar a combatre aquest estat: buscant suport en els altres, executant activitats esportives o de control de la respiració… Però avui, ens volem centrar en què pots fer tu, com a cap o company de feina, per ajudar a solucionar a prevenir o tractar els símptomes del burnout (pensa que demà et pot passar a tu): 

Busca l’origen

En primer lloc, és necessari identificar les causes que han produït l’estrès laboral del treballador/a, i la manera més directa per fer-ho és preguntant-li directament, de manera que es creï un espai obert en el qual es pugui sentir amb confiança. És important que no critiquis el seu problema, sinó que intentis preguntar-li educadament què és el que més l’angoixa en aquell moment, o quins canvis creu que es podrien fer per millorar l’organització o la càrrega de feina de cada un dels treballadors/es.

Fomenta la desconnexió laboral

Evita els excessos d’hores en el treball i respecta els dies lliures dels treballadors/es. Aplica horaris més flexibles, de manera que puguin exercir el seu temps, amb necessitats personals. Si el treballador/a disposa de més temps disponible, a l’hora de fer la feina sortirà millor i l’empresa obtindrà millors resultats.

Digues NO

Quantes vegades t’han sorgit noves oportunitats de negocis o clients, en moments on l’empresa estava sobrecarregada de treball, i has acceptat tal proposta? Estem segurs que moltíssimes vegades. És per això que és important saber dir que no, prioritzant cada una de les tasques laborals, per tal de no sobrecarregar els teus treballadors/es.

Realitza enquestes

Tal com hem mencionat, és necessari planificar amb antelació el nombre d’hores necessàries per desenvolupar cada una de les tasques i mantenir un clima laboral adequat, amb l’objectiu d’evitar una sobrecàrrega. I la millor manera per conèixer si s’està realitzant de forma eficaç és realitzant avaluacions/enquestes de l’organització i el clima laboral als mateixos treballadors/es, de manera totalment confidencial, per tal d’obtenir respostes sinceres.

 

Et deixem l’enllaç a una enquesta de satisfacció laboral que hem preparat, per tal que puguis avaluar com se sent cada treballador/a.

Recompensa els bons resultats

Moltes vegades es dona per suposat que la tasca que realitza el treballador/a és el que li pertoca fer i ja ho té recompensat amb el salari. Però és important elogiar el treballador/a quant les coses es fan bé per tal de millorar la seva satisfacció personal i prevenir una possible desmotivació. 

 

És molt important començar a reconèixer aquestes situacions per evitar que el teu equip caigui en aquesta síndrome, i fer que tot l’equip tingui una gran motivació. Evitem que augmentin les dades i fem del treball un espai on quedar-s’hi durant anys.

T’agrada aquest article? Subscriu-te al blog
i et mantindrem al dia 😉